Sopp og kløe i underlivet

Sopp i underlivet skyldes candida albicans. Dette kan være svært plagsomt og forårsake kløe og utflod. Nesten alle kvinner vil minst en gang i løpet av livet oppleve å få soppinfeksjon, og gravide har større sjanse enn andre kvinner til å få dette.

Hva er soppinfeksjon

Miljøet i og rundt skjeden har en sur pH, ca 4,2, og melkesyrebakterier opprettholder denne surhetsgraden. Hvis pH verdien i underlivet endres, eller hvis immunforsvaret svekkes vil sopp trives bedre i underlivet, og man opplever kløe eller svie, og økt eller endret utflod.

Forebygge soppinfeksjon

Det viktigste du kan gjøre for å forebygge soppinfeksjon er

• Bruk Dr Greve Pharma pH-balansert Intimvask til underlivet, og vask deg maks 1-2 ganger om dagen
  • Bruke løstsittende undertøy og klær
  • Undertøyet bør være av bomull, og ikke syntetiske tekstiler, som du vasker på minst 60 grader
  • Hold underlivsområdet kjølig, særlig om natten.
  • Tørk og vask deg i underlivet forfra og bakover for å hindre smitte av bakterier fra endetarmen til skjeden

Når skal du kontakte lege?

Dersom du er gravid eller under 16 år, skal du alltid kontakte lege før du begynner med behandling. Dette gjelder også hvis du har hyppige tilbakevendende soppinfeksjoner, eller hvis du er usikker på symptomene. Legen vil da stille diagnose basert på sykdomshistorien og ved eventuelt å ta prøver.

Behandling av soppinfeksjon

Reseptfrie legemidler som behandler soppinfeksjon finnes tilgjengelig på alle apotek. Les alltid pakningsvedlegget nøye før du begynner med behandlingen. Dersom du er gravid skal du kun bruke fingeren til å føre inn stikkpiller. Ikke bruk applikatoren dersom dette følger med.

Referanser

www.rikshospitalet.no, www.canesten.no, www.nettdoktor.no, www.helsenett.no