Kløe i svangerskapet

Huden endres under graviditeten, og den kan føles mer sensitiv. Kløe og utslett er vanlig i løpet av svangerskapet. Ofte begynner kløen på magen, men den kan også oppstå andre steder på kroppen. Som oftest er dette ufarlig, men i enkelte tilfeller kan det skyldes en sykdom som skal behandles i samråd med lege.

Årsaker til kløe i svangerskapet

Huden kan bli mer sensitiv under graviditet. Du kan derfor reagere på hudpleieprodukter, enkelte klær eller andre ting du ikke før har reagert på. Enkelte hudsykdommer som eksem, allergi og psoriasis kan også bli forverret under graviditet, og dette kan føre til kløe. Dersom slike tilstander kan utelukkes, kan kløen skyldes svangerskapskløe, en kraftig kløe som kan oppleves under graviditeten. Svangerskapskløe er som oftest ufarlig, men kan skyldes sykdom i lever og galleveier. Kontakt derfor lege eller helsestasjon dersom du mistenker svangerskapskløe. Svangerskapskløe er vanligere i siste del av svangerskapet, men kan oppstå i alle trimestre. Årsakene til svangerskapskløe er ukjent. Kløen kan fortsette også etter fødsel.

Forebygging og lindring av kløe i svangerskapet

• Varme og svette kan forverre kløen. Sørg derfor for åvbruke klær du ikke blir svett i, for eksempel bomullsklær, og sov i avkjølt soverom.
  • Bruk milde dusjkremer/oljer som ikke irriterer huden
  • Smør huden med krem/bodylotion hver dag, og så ofte du føler behov for det. Denne kan gjerne oppbevares i kjøleskapet for en ekstra lindrende følelse.
  • Prøv å unngå å klø
  • På apoteket kan du få kjøpt kløstillende preparater

Når bør lege/helsestasjon kontaktes

• Ved svært plagsom kløe