Gravid og urinveisinfeksjon

Gravide er mer utsatt for å få urinveisinfeksjon enn andre. Dersom gravide får urinveisinfeksjon kan det også lettere utvikle seg til nyrebekkenbetennelse. Det er derfor viktig å forebygge urinveisinfeksjon under graviditeten, og ta jevnlig kontroll av urinen hos lege eller jordmor.

Symptomer på urinveisinfeksjon

På grunn av endrede hormoner i kroppen under graviditeten, og at livmoren vokser og kan trykke på urinlederne, er gravide mer utsatt enn andre for å få urinveisinfeksjon. De vanligste symptomene på urinveisinfeksjon er ofte vannlating med svie. Noen merker også noe i blæren når de later vannet. Dersom det kommer symtomer som feber og smerter i rygg og mage, kan dette tyde på nyrebekkenbetennelse.

Forebygging

Noen får lettere urinveisinfeksjon enn andre. Det viktigste du kan gjøre for å forebygge urinveisinfeksjon er å ikke fryse på føttene, og ikke sitte på kaldt underlag. Det er også viktig at du vasker deg forfra og bakover, og bruk gjerne hånddusj. Bruk milde vaskeprodukter med lav pH. Les mer om Dr Greve Pharma pH-balansert Intimvask her.

Behandling

Urinveisinfeksjon bekreftes hos legen av en urinprøve. Dersom legen finner ut at du har urinveisinfeksjon vil du få en antibiotikakur som du skal ta en uke. Det er viktig at du fullfører hele kuren, selv om du ikke merker symptomer lenger. Dette vil forebygge et kraftigere tilbakefall. Det er viktig at du drikker masse under og etter antibiotikakuren.

Les mer om gravid og urinveisinfeksjon her

Referanser

www.nhi.no,