Småspist

Mange barn oppfattes som småspiste eller kresne. Allmenne råd går ut på at barnet skal spise variert i løpet av dagen, men det er ikke så lett å få til hvis spagetti er alt som glir ned under middagen mens resten er ”æsj”.

Gode råd for å spise variert

Dersom du skriver opp daglig hva barnet ditt spiser, finner du kanskje ut at det er variasjoner tross alt. Barn spiser også ofte mer i barnehage eller sammen med andre barn enn hjemme sammen med familien. Husk også at matlysten kan variere fra uke til uke, og det er perioder der barnet ditt vil spise mer eller mindre enn tidligere. Ikke tving barnet til å spise mer når hun sier at hun er mett, men gjør det til en vane at det ikke kommer ny mat på bordet før ved neste måltid. På den måten lærer du barnet at det er til hovedmåltidene vi spiser oss mette.

  • Unngå småspising og annen drikke enn vann mellom måltidene. Dette metter, og gjør at barnet ikke er så sultent til hovedmåltidene. I tillegg er småspising ikke bra for tennene.
  • Oppfordre barnet uansett til å smake på maten men ikke tving henne til å spise mer hvis hun ikke liker det. Prøv heller ved en senere anledning. Barnas smaker endres over tid, og kanskje fra dag til dag også.
  • Skjær opp frukt og grønnsaker i mindre biter og sett det lett tilgjengelig, da spiser barnet ofte mer.
  • Ikke bland all mat på forhånd, mange barn liker å spise mat hver for seg i stedet for sammen som i en salat.
  • La barnet se på, eller delta, i matlagingen ved å sette en høy stol eller en krakk foran kjøkkenbenken.
  • Grønnsaksmoser faller ofte mer i smak enn hele gulrøtter, poteter etc.Dersom barnet ditt ikke liker grønnsaker som blomkål eller brokkoli, kan du prøve å lage suppe av det og mose grønnsakene med stavmikser før servering.
  • Lag smoothie og ulike juicetyper av fersk frukt, bær og yoghurt som du blander i stavmikser. Kanskje det blir ekstra gøy hvis dere drikker det med sugerør? Enkelte grønnsaker kan også blandes i juicen.
  • Velg fullkornsprodukter som villris/fullkornris og fullkornspasta, og bruk gjerne litt grovt mel i for eksempel pizzadeig.
  • Server alltid noe frukt eller grønnsaker til alle måltider, som for eksempel delte tomater og oppskåret paprika til brødskiven.

 

Referanse
Cappelens store bok om barnet, Nina Misvær, 2005
Småbarnshjelpen, Lise Galaasen, Cappelen Forlag 2007
DinBaby.com